Meddig fényesítsük logónkat?

Van-e logója a könyvelőirodádnak? Fontos-e, hogy legyen? Egyáltalán: milyen a jó logó? Mit csinálj, ha szűkös a büdzsé, mégis szeretnél logót? És ha még eszedbe sem jutott ezen gondolkodni, az vajon baj-e? Ebben a posztban a logótémát fogom körüljárni.

„Ha sietsz”-szintézis: a logó önmagában nem sokat ér. Egy könyvelő(iroda) számára fontosabb az arculat egészét kialakítani, aminek a logó csak az egyik eleme. Ha viszont amatőr, „bénácska”, unalmas, az sokat tud rontani a céged megítélésén. Jó logót nehéz kitalálni, főleg adózási-számviteli témában, ezért sokszor a nemlétező logó jobb, mint a meglévő.

Kell-e egy könyvelőirodának logó?

Kelleni nyilván semmit sem kell, de egy profi, ötletes logó nagyon megragadja a figyelmet. És egy kisvállalkozás számára ez is a fő célja: kiemeljen a többiek közül, első ránézésre jó benyomást keltsen, illetve passzoljon a vizuális megjelenés egészéhez.

A legtöbb könyvelő logója nem különösebben ötletes, sőt, sajnos sok a nem szakember kezéből kikerült munka, ezért ha a te irodád grafikussal készíttet egyet és/vagy beletesz egy kis munkát az ötletelésbe, a konkurenciavizsgálatba, akkor jó eséllyel jobb logód születik bárki másnál az iparágadban.

Ha a logó amatőr, az tudat alatt azt az érzést indítja el az érdeklődőben, oldallátogatóban, hogy maga a szolgáltatás sem professzionális. Ez a bizonyos első benyomás, ami legtöbbször ilyen homályos szempontok nyomán alakul ki, nagyon nehezen íródik felül, mondhatni, egy dobásunk van.

Sok adószakember logója ott vérzik el, hogy magát a tevékenységét akarja beleszuszakolni a logóba grafikusan is. Holott az egy óriási tévhit, hogy a logónak az lenne a feladata, hogy vizuálisan kifejezze a konkrét szolgáltatást. Ahol ezen nem lépnek túl, ott szinte biztosan klisék születnek, hiszen mindenki ugyanazokkal a sematikus panelekkel fog dolgozni. A logó az irodád egyediségét, profizmusát, „hangulatát” (komoly, vidám, fiatalos stb.), választott színvilágát közvetíti, ezért nyugodtan elengedhetjük a számológépet, számjeleket, tartozik-követel akasztófákat és egyéb olyan elemeket, amik közvetlenül a szakmát hivatottak jelképezni. (Gondolj az Apple-re, ők sem almát termesztenek. 😊)  

Egy könyvelőcég arculata messze túlmutat a logón. Az arculat egységes, következetes. Vannak jellemző színeid, betűtípusaid, grafikai elemeid, szövegelrendezéseid, képfelhasználásod, ami lehet fotó, de akár illusztráció is. Egy arculattervező elkészíti a „kezdőcsomagot”, de a felhasználás már a megrendelőn múlik, és gyakran tapasztalom, hogy a napi működés „megeszi” az eredeti arculatot. Ekkor pedig már teljesen mindegy, van-e logó vagy nincs, és az milyen…

Mik a jó logó jellemzői?

  • egyszerű, nem áll sok elemből,
  • ebből következően jól használható egész kicsiben is és hatalmas méretben is,
  • egyedi, nem téveszthető össze más logóval – nemcsak másik könyvelőével,
  • lehet tipografikus; ekkor csak betűkből áll, és lehet embléma; azaz képi elem és betűk együttese,
  • többféle formátumú: olyan, ami minőségromlás nélkül nagyítható (vektorgrafikus), háttér nélküli, és több olyan formátum, amiket grafikai program nélkül is bárki meg tud nyitni,
  • jól mutat színesben, de fekete-fehérben, egy színnel is,
  • és illeszkedik a meglévő arculathoz, az iroda marketingstratégiájához.
Egy könyvelői logó példa (készítette: Forrás Marketing)

Honnan legyen logója egy könyvelőnek?

Nyilvánvalóan felkérhetsz egy grafikust, egy grafikai stúdiót, ahol biztosan szakmailag kifogástalan minőséget kapsz. Az más kérdés, hogy a logód mennyire lesz ötletes, mennyire tudod te magad meghatározni, mit is szeretnél, és ahhoz képest elégedett leszel-e az eredménnyel. Arculatterv, pozicionálás nélkül nagyon nehéz a dolga a grafikusnak is, a jó logó közös munka eredménye grafikus és megrendelő között.

Vannak olyan grafikai szakmán kívüliek, akik jól ráéreznek az alapokra, van ízlésük, tudatosságuk, jól körüljárták a témát. Tény, hogy ők vannak kevesebben, de ha te közéjük tartozol, egészen kellemes logót készíthetsz a Canva, az Adobe Express vagy a Logopony segítségével. Ez a logó valószínűleg nem lesz nagyon különleges, és ami inkább gond, nem kapod meg grafikai formátumban, éppen csak a webre, esetleg kisebb nyomdai felhasználásra lesz elegendő. Azt sem garantálja semmi, hogy a meglévő megjelenésedhez illik-e majd, vagy sem. Viszont ingyen vagy nagyon olcsón a tiéd.

Minél kevésbé vagy tudatos, minél kevesebb ismereted van – ennek megítélése pedig nagyon nehéz –, annál inkább grafikusra van szükséged, vagy ha erre nem szeretnél költeni, akkor egy szép betűtípussal (semmiképp sem a legáltalánosabbakkal vagy egy nagyon stílusidegennel) írd ki a nevet, szlogent, és kész. „Rajzolgatni” inkább ne próbálkozz, a grafikus is ugyanúgy egy szakma sok év tanulással, mint bármi más (akár a könyvelő).

Összegzés

Hogy válaszoljak a címbeli kérdésre: nem jó az, ha egy logón nagyon sokáig rugózol, mert elviszi a kapacitásokat fontosabb területekről, hogy ne menjünk messzire: a weboldalad felépítéséről, mert nagyon gyakran a honlapkészítéssel egy időben merül fel az igény egy új logóra. De az sem jó, ha egyáltalán nem érdekel a téma, mert az valószínűleg azt is jelenti, hogy az arculattal sem foglalkozol, ezt pedig egy vállalkozás sem engedheti meg magának, akinek versenytársai vannak. A mai világban néhány másodperc alatt döntünk, jövünk-megyünk a világhálón, mindenki türelmetlen, figyelemzavaros. Egy jó arculat ebben a néhány másodpercben előbb megakasztja a felületes böngészéseket, mint bármilyen írott szó, ne hagyd ki tehát ezt a ziccert.

Scroll to Top