Szerinted miért van az, hogy – noha a könyvelés, adótanácsadás, könyvvizsgálat elképesztően bizalmi szakmák – tízből hét weboldalon nincs egy árva hang sem a munkatársakról, a csapatról?! Rögtön helyesbítek: némi utalás felbukkan arról, ha egy iroda nem egyszemélyes vállalkozás, mert úgy fogalmaznak, hogy „mi”, sőt, néha szó esik „magasan képzett, lelkes munkatársaink”-ról is, de a legtöbbször ennyiben kimerül a bemutatás.
Ennél sokkal gyakoribb, hogy nagyon szépen elrendezett, de üres irodai fényképek hivatottak illusztrálni a tevékenységet, illetve stockfotók töltik ki az egyes aloldalakat amolyan szemrágógumiként, mert érezték, „valami” azért kéne az oldalra a sok szöveges tartalom lazításaként.
Te mennél úgy először egy fogorvoshoz, hogy nem tudod, hogy néz ki? Egy olyan rendelőbe, aminek a weboldalán nem látni valós személyzetet? A leendő ügyfeleid is így vannak ezzel… Ha azt gondolod, hogy ajánlás útján terjed a híred, és akkor minek fénykép akár csak az iroda vezetőjéről is, pláne a csapatról, akkor ezzel eléggé bekorlátozod a lehetőségeidet. Miért olyan elképzelhetetlen, hogy létezik olyan cég, aki csalódott az ajánlással szerzett könyvelőjében, és másodjára (többedjére) már komolyan körüljárná a témát? Miért ne bukkanhatna rá a weboldaladra a Google-ből, és ha már ott van, miért távozzon gyorsan azért, mert a bizalom szikrája sem indult el benne az ottani tartalomtól, mi több, két kattintás után már nem is emlékszik semmire? A weboldalad és vele a szolgáltatásod beolvadt a fejében a sok teljesen hasonló, steril, egyhangú oldalak sorába.
Nálad miért nincsenek fényképesen bemutatva a munkatársak?
Ha te mint cégtulajdonos döntöttél úgy, hogy ne legyenek láthatóak (vagy ami talán még rosszabb: eszedbe sem jutott, hogy láthatóak is lehetnének) a kollégák, íme néhány potenciálisügyfél-gondolat:
- nincsenek bejelentve?
- a menedzsment nem tartja őket olyan jónak, mint amilyen képet az irodáról alkotni akar?
- jönnek-mennek, sosem áll össze egy stabil csapat?
- „mi”-ként kommunikálnak, de valójában mégis egyszemélyes a cég? (Ezzel kapcsolatban nem azért támadnak rossz érzések, mert egy egyszemélyes vállalkozás nem végezhet minőségi munkát, hanem mert többnek akar látszani annál, ami valójában. Vajon még miben csúsztat?)
Van ám az a helyzet is, amikor a vezetőség szeretné, de a kollégák ellenállnak annak, hogy fent legyenek a weboldalon – ez is érdekes kérdéseket vet fel, amiken a cégvezetésnek erősen el kellene gondolkodnia:
- a munkatársak nem büszkék rá, hogy ebben az irodában dolgoznak?
- nem büszkék a hivatásukra sem?
- nem szóltunk előre, csak rájuk ugrottunk a fotóssal, és nem tudtak felkészülni?
- nem jó a kollegiális viszony, nem akarnak egymás mellett szerepelni?
Egyik gyanú sem olyan, ami mellett nem probléma szó nélkül elmenni…
Bemutatod a csapatodat fotóval – de hogyan?
Nagy hiba tehát, ha egy oldallátogató nem látja a csapatot. Eggyel kisebb, de még mindig nagy hiba az, ha vannak fényképek, de azok amatőrök, előnytelenek, összevisszák, nem egységesek, valaki utólag jött, és már nem hívtátok vissza a fotóst, otthonról hozott képet stb.
A fényképeknek ugyanúgy egységesnek kell lenniük, mint minden vizuális megjelenésnek, amihez csak hozzáfér egy potenciális ügyfél, egy érdeklődő. (Igazából amihez nem fér hozzá, mert saját belső anyagaitok, azoknak is érdemes, mert ezzel a saját céges és személyes igényszintet építed… minden mindennel összefügg).
A munkatársakról, a csapat egészéről készült képek minősége asszociációkat indít el a szolgáltatás minőségével kapcsolatban is. Ez a legtöbbször tudat alatt játszódik le, de attól még megtörténik, és befolyásolja a döntést, hogy egy új érdeklődő hová, milyen polcra helyezi az irodádat a fejében. Végső soron az áraidat is ezzel a képpel veti össze, ami a fejében kialakult rólatok, sokkal inkább, mintsem a konkurencia áraival, amin pedig mindenki elsősorban rugózik.
Számos elemzés készült és készül folyamatosan arról, hogyan látogatjuk az oldalakat, egész szakmák épülnek csak erre. Eléggé megalapozott tehát az alábbi felsorolás, amelyből kiderül, melyik az a három aloldal, amire egy érdeklődő a leggyakrabban rákattint, valószínűleg a te weboldalon is:
- megnézik az árakat,
- megnézik a munkatársakat,
- megnézik a referenciákat.
Ez egy olyan szolgáltatásnál, mint amilyen az adózási-számviteli szakma is pontosan így működik, ha nem hiszed, nézd meg a Google Analyticsedben. (Ugye elemzed az oldallátogatóid viselkedését egyébként is?)
Ráadásul – hacsak nem romlott már nagyon el valami a munkahelyen – a csapat is megbecsülve érzi magát, ha nem láthatatlanok. Legyen kint a nevük, titulusuk, néhány sor róluk, egységes portrék, közös fényképek, akár munka közben, ügyféllel együtt. (Tipp: ha a csapat abc sorrendben szerepel, ahol a vezetőség is ebbe a sorrendbe tagozódik, az amolyan kerekasztal lovagjai érzetet kelt, sokkal szimpatikusabb, főleg egy kisvállalkozás esetében, mint a szigorú hierarchikus bemutatás. A pozíciók úgyis megmutatják, ki a „főnök”.)
A könyvelői és adószakmát sokan száraznak, unalmasnak bélyegzik, anélkül, hogy tudnák, pontosan mit is csinál egy ilyen szakember, főleg mostanság, amikor a technika már nagyrészt átvette a monoton feladatokat. Miért nem ellensúlyozod ezt a sztereotípiát a vagány, jókedvű, saját fényképeiddel? Ami alatt nem azt értem, hogy partifotókat lőjetek, vagy az is erőltessen magára laza viselkedést, aki amúgy teljesen más személyiség. Mégsem kell sok, hogy ne legyen unalmas a megjelenésetek. Menj fel a Pinterestre, írd be: „business team photo pose ideas”, és ötleteljetek a találatokon.
Az ember mindig emberrel köt kapcsolatot. Ezért a weboldalon minél inkább az emberi oldalt kell megvillantani, mert ez épít bizalmat. Felejtsd el az üres helyiségfotókat; munkatársak, vezetők, ügyfelek legyenek szép környezetben, tehát valós emberek, ne stockfejek, íróasztalok, dossziékkal teli polcok.