Még ma is gyakori, hogy kisebb könyvviteli szolgáltatók, egyéni könyvelők nem rendelkeznek saját domain név alatt működő weboldallal, minden tevékenységük a közösségi oldalakon zajlik, ott szerzik az ügyfeleiket, Facebook csoportokban kommunikálnak. Egy bizonyos szint felett azonban ez már biztosan kevés, és azzal a kockázattal is számolni kell, hogy ezek a platformok nem a saját tulajdonodat képezik, semmilyen változtatásra nincs befolyásod, és főleg az utóbbi egy-két évben megszaporodtak a kétségbeesett segítségkérések, mert például a Facebook törölt, tiltott oldalt, hirdetést, és a gazdája futhatott a követőtábora, pénze után.
Azt javaslom, hogy egy társas vállalkozó irodának legyen weboldala, sőt, minden marketingcsatornát igyekezzen erre a felületre terelni!
Milyen követelményeknek kell ma megfelelnie egy könyvelő(iroda)i weboldalnak?
1/ Mobilbarát
A mobileszközökre optimalizált (reszponzív) weboldal ma már alapvető. Már régen megfordult a trend; inkább nézik meg a felhasználók az oldalakat mobilon, mint asztali nézetben. Ebből következően minden valamire való webdizájner úgy építi meg a honlapjait, hogy azok a kijelző méretével együtt szépen átméreteződjenek, mi több, a jó webdizájner először a mobilnézetet készíti el, és abból építi az asztali (bővebb) változatot. Ha a felhasználók 60–80%-a mobilon nézi meg az oldalt, akkor az a fontosabb nézet, nem az asztali. Ami nem azt jelenti, hogy arra nem kell optimalizálni.
2/ Betöltési sebesség
Biztos lehetsz benne, hogy az oldallátogató türelmetlen, és nincs ideje. Ezzel te magad sem vagy másként, amikor mások weboldalán böngészel. Évek óta ismert szám a bizonyos 3 másodperc – ennyit vagyunk hajlandóak várni egy oldal betöltődésére, ennél hosszabb „homokórázást” már nem tolerálunk. (Nos, ez a 3 másodperc is már csak múlt idő, ugyanis a keresőmotorok vizsgálatai szerint az utóbbi egy-két évben 2 másodpercre csökkent a türelem…)
A Google évekig figyelmeztette a honlaptulajdonosokat, hogy javítsanak a betöltési sebességükön, 2021-től azonban már büntet is: a lassan betöltődő oldalak kikerülnek a találatai közül. Ha azt hiszed, hogy ezzel a problémával elég egyszer foglalkozni, sajnos tévedsz; a rendszergazdádnak félévente célszerű átnéznie a honlapot az optimalizálás érdekében, és kijavítani, amit lehet: képméretek, törött linkek átnézése, nem használt pluginek és widgetek törlése vagy frissítése stb. Ha kíváncsi vagy, érdekességképpen te is megnézheted, milyen értékelést kap az oldalad jelenleg a Google-től: a PageSpeed Insights oldal megméri a betöltődést, és javaslatot tesz a javításra.
3/ Szuper képek, videótartalmak
Ma az egyszeri felhasználó akkora bőségkosárból válogathat, amikor az interneten keresgél, amire soha korábban nem volt példa. Ezért nemcsak türelmetlen, de kissé figyelemzavaros is, hamar továbbáll, ha nem ragadja meg valami az érdeklődését, vagy ha nem ért valamit.
Az ötletes, színes, meglepő képi kreatívok, videós tartalmak nem igazán jellemzőek a könyvelői weboldalakra, ezért már egészen kicsi újítás is elég lehet ahhoz, hogy – jó értelemben – feltűnést kelts, azaz megakaszd a buzgó böngészési lázat. A képek, grafikák, videók erre jók, persze nem öncélúan.
Ahogyan azt az előző cikkben is írtam, senki nem kötődik céges logókhoz, üres irodai enteriőrökhöz, stockfejekhez, így ezeket csak módjával használd, és ne akard, hogy az ilyen képek vigyék el a hátukon a showt, azaz ne ilyen illusztrációkkal akarj bizalmat, és végső soron ügyfelet szerezni.
4/ Könnyű navigálhatóság
Nehéz észrevenni, ha valami nem egyértelmű az oldaladon, mert te nagyon benne vagy, ismered, minden nap ránézel. Ha egy tízéves gyerek is gyorsan és hatékonyan felfogja, miről szól az oldalad, ha minden gomb, menüpont és az oldal egésze konzekvens, valamint a lehető legegyszerűbb, akkor ezt a pontot kipipálhatod. Érdemes tehát olyannal átnézetni, aki nem kel-fekszik a honlapoddal, nincsen semmilyen előzetes ismerete róla.
5/ Egyértelmű elérhetőségi adatok
Sokszor egy kapcsolatfelvételi űrlap az egyetlen pontja a honlapnak, ami arra szolgál, hogy az oldallátogató elérje a vállalkozást – ez kevés, és bizalmatlanságot is szül. Mindig van egy réteg, aki nem akar űrlapokat töltögetni, hanem választ akar egy kérdésére, ha lehet, most azonnal. Ha erre nem lát lehetőséget, már el is ment az oldaladról.
Legyen látható e-mail cím, telefonszám, nyitva tartási idő, ha űrlap, akkor mellette részletes tájékoztatás pontokba szedve, hogy mi fog történni, mire számítson az, aki kitölti. Ez szájbarágósan hangzik, de nem az!
Ha több fős irodaként működsz, és van kontaktszemély, akivel egy érdeklődő először fog kommunikálni, miért ne lehetne kint az illető kolléga fényképe is, nemcsak a telefonszáma? Ha az oldal láblécében és külön, kapcsolat menüpont alatt is szerepelnek elérhetőségek, azok szintén legyenek következetesek, ne itt ilyen telefonszám, ott olyan telefonszám szerepeljen.
6/ Problémamegoldás szemléletű szöveges tartalom
A legtöbb könyvelő még mindig magáról beszél. Ezek vagyunk mi, ezt szolgáltatjuk mi, és a nézelődőre bízza, hogy ehhez ő tud-e kapcsolódni vagy sem. Igazából azonban senkit sem érdekel a „mi”, mindenki saját magával, a saját kérdésével, gondjával van elfoglalva, és arra keresi a választ, megoldást.
Azaz a honlap akkor lesz sikeres, ha 80%-ban a potenciális ügyfélről szól, és 20%-ban a könyvelőről, az ő szolgáltatásáról. Ehhez az kell, hogy tudd, kinek szeretnél szolgáltatni, és neki mi a legégetőbb gondja, milyen negatív tapasztalatokat gyűjtött már be más könyvelőktől, ami miatt váltani szeretne és így tovább. Tehát: ismerd a célpiacodat!
7/ Cselekvésre ösztönző elemek
Az oldalnak konkrét célja, céljai kell, hogy legyenek, ezt nevezi a marketing konverziónak. Konverzió bármi lehet: olvass el egy blogcikket, iratkozz fel a hírlevelemre, tölts ki egy űrlapot, adj véleményt, értékelést, kérj ajánlatot, vedd meg a könyvemet, regisztrálj a konzultációmra, nézd meg egy webináromat stb. Ezek a célok akkor valósulnak meg a legbiztosabban, ha kifejezetten „felszólítjuk” rájuk az oldallátogatónkat. Ahogy már fentebb szó volt róla, a neten egy kicsit mindenki figyelemzavaros lesz, a te oldaladon is ugyanígy, meg kell fognod tehát a kezét, és elmondanod, hogy mit tegyen. Erre szolgálnak grafikailag az úgynevezett CTA-k, azaz cselekvésre ösztönző gombok, elemek. Legyenek mindenhol, ahol relevánsak, ne gondolkodj erről úgy, mint sok könyvelő: „hát felnőtt ember, biztosan tudja, mit várok tőle, egyértelmű, nem?” Hát nem.
8/ Vélemények, ajánlások feltüntetése
A könyvelő, az orvos, az ügyvéd bizalmi szakterület, ahogy arra már itt a blogon is többször felhívtam a figyelmet. Ezért egy hideg, bizonytalan érdeklődőt nem lehet egy ugrással meggyőzni arról, hogy éppen veled könyveltessen, ennek hosszú az útja.
Az egyik ilyen lépcsőfok annak megteremtése, hogy ahol csak lehet, mások véleménye alapján alakíthasson ki az irodádról bizalmat. Hányszor kértél véleményt, ajánlást a meglévő ügyfeleidtől? Pedig hónapról hónapra együtt dolgoztok, nem vagy abban a nehezebb helyzetben, hogy egy olyan vevő után kellene nyúlnod, aki hónapok óta nem vásárolt tőled semmit.
Ha szisztematikusan gyűjtöd az elégedett ügyfelek véleményét, és azok használatát engedélyezteted, máris van egy bizalomépítő eszköz a kezedben, amiből minden felületedre, de főleg a weboldaladra kitéve profitálhatsz anélkül, hogy egy fillért is fizetned kellett volna érte, sőt, valójában időben sem nagy befektetés. Kérj tehát véleményeket az ügyfeleidtől még ma, és ha vannak, ne a párnád alatt gyűjtögesd őket!
+1 Kidobd-e a meglévő weboldalad?
Nem könnyű reálisan látni, mikor kell a meglévő oldalt behinteni sóval, és teljesen újat építeni, és mikor kell ráncfelvarrni például a dizájn elavulása miatt, vagy mert bejöttek új szolgáltatások, amelyek miatt felborul a korábbi elrendezés, vagy mert a folyamatos(!) mérésekből(!) azt látod, hogy valami nem úgy működik, a látogatók nem úgy használják, nem úgy keresnek, ahogy azt te előzetesen kitaláltad.
A felhasználói élményt nagyon visszaveti, ha a megszokott oldal hirtelen a feje tetejére áll, teljesen más lesz, akár még magát a vállalkozást sem ismerni fel, mert minden egyszerre megváltozott. De ha egy oldal régi (öt évnél jóval több), eleve sem volt professzionális, nem volt grafikailag magas szintű, nem reszponzív, nem a lehető leggyorsabb, ha nagyon más azóta a szolgáltatáspaletta, akkor nem szabad félni a huszárvágástól sem, mert a régi barkácsolása sokszor csak akadálya annak, hogy „kiláss a dobozból” és mindent új alapokra helyezz.