Ingyenes forgalom a weboldalra, azaz seo-ra fel!

A seo (search engine optimization) magyarul keresőoptimalizálás egy olyan marketingeszköz, amelynek segítségével nő a weboldalad látogatottsága, forgalma. Ehhez az kell, hogy a könyvelői tevékenységhez kapcsolódó legtöbb releváns kifejezés esetén jó helyezést érjen el a honlap a Google keresőjében.

A sok kulcsszó azt jelenti, hogy nemcsak a „könyvelés”, „könyvvizsgálat” stb. kifejezésekre fókuszálsz, mert ezekre a szavakra nagyon nagy a verseny, és túl általánosak is. Az a lényeg, hogy az oldalad egész témája alátámassza azt a tényt, hogy te könyveléssel foglalkozol. A Google ma már nem csapható be azzal, hogy minden látható és technikai részt a weboldalon megtömünk a szolgáltatásunk legnyilvánvalóbb kifejezésével; most már nem ezen múlik az első-második oldalon történő rangsorolás, ennél a rendszer sokkal kifinomultabban működik.

Seo vagy fizetett hirdetés?

Ha seo-zol, akkor lényegében az idődet adod, mert folyamatosan értékes tartalmat készítesz, és ezzel hosszabb távon eléred, hogy a saját szakterületeden jó helyezést érsz el a találati listában.

A fizetett hirdetések, azaz a „szponzorált” találatok ezzel szemben gyorsabb eredményt jelentenek, de értelemszerűen pénzbe kerülnek, adott esetben nem is kevésbe, és a hatásuk addig tart, ameddig fut egy-egy kampány. Ahol kisebb a verseny egy-egy kulcsszóra, kifejezésre, ott olcsóbbak lesznek a hirdetések, ahol nagyobb, ott drágábbak – ez nem olyan meglepő.

A seo tehát mindig olcsóbb játék, még akkor is, ha tudatosítod, hogy az időd is pénz, valamint profi seo-eszközökre szép summát el lehet pattintani, ha komolyan ráállsz a témára. De ez mégis kevesebb büdzsét jelent, mint a fizetett kampányok folyamatos futtatása.

Amikor azt írtam, hogy hosszabb távon érsz el eredményt, az alatt azt értem, hogy egy új weboldalnál vagy olyan weboldal esetében, ahol eddig nem foglalkoztak keresőoptimalizálással, hónapokig várni kell, amíg elkezd beérni a munka gyümölcse. A munka pedig minimum 20 jól seo-zott blogcikket, szolgáltatást bemutató, jól megírt szöveget jelent például.

A jó blogcikk attól jó, hogy nem felszínes, redundáns, unalmas, olyan, amelyről messziről ordít, hogy csak a kulcsszavakra játszik, hanem olyan, amilyennek nincs párja! Nézd meg, a többi könyvelőiroda, tanácsadó cég milyen blogcikkeket ír, és…. könnyebbülj meg, mert a tiéd már egy kis fókusszal is sokkal, de sokkal jobb lehet. Más szóval: nem vagy nagyon kompetitív helyzetben, már ami a blogolást illeti az adózási-számviteli szakmában! Tisztelet a kivételnek, a legtöbb ilyen vállalkozó egyszerűen nem ad a blogolásra, elkezdte, elhalt, ameddig csinálta, addig sem volt nagyon jó, inkább olyan „tudjuk, hogy kellene, hát itt van egy cikk” érzetet keltő.

A seo jó alapot ad a fizetett hirdetéseknek is, hiszen ami organikusan bejön, azaz sikeresen hoz forgalmat az oldalra, azt érdemes némi pénzmaggal megtámogatni, hogy még eredményesebb legyen. Persze hogy mennyi pénzt és hogyan érdemes elkölteni a Google Ads-ben, az ma már szintén egy külön szakterület, ebben a cikkben maradjunk annyiban, hogy seo és fizetett hirdetés a legjobb, azaz a keresőoptimalizálás és a Google Ads nem egymás ellenségei, természetesen.

A seo három területe

Az elterjedt felosztás: technikai seo, on-page seo és off-page seo.

A technikai seo beállítások alapvetőek, ha itt elcsúszik a weboldal, minden további erőfeszítés kárba vész. Ez a technikai szint segíti elő, hogy a keresőbotok könnyen megtalálják és feltérképezzék a weboldalad. Hogy a Google miként indexelte be a te honlapod, azt könnyen ellenőrizheted, ha beírod a keresőbe az oldalad így: site:mesterszamvitel.hu. Értelemszerűen a mesterszámvitel helyett a saját céged weboldalcímét kell megadnod. Ekkor láthatod a listát, hogy a Google milyen aloldalakat, milyen leírásokkal (metaadatokkal) tart nyilván rólatok.

A helyes indexelés csak egy példa a sok technikai seo beállítás közül. Az oldaltérkép, a mobilbarát felület, az oldalbetöltési sebesség és még sok minden más tartozik ide, amelyek megalapozzák a sikeres seo-működést.

Az on-page seo-t tartalmi seo-nak is szokták nevezni. Ilyen on-page tevékenység például a kulcsszókutatás, a seo-barát szövegírás, a belső linkek kiépítése, azaz amikor minden blogcikkben van néhány hivatkozás korábbi, ahhoz kapcsolódó másik cikk tartalmára stb.

Az off-page seo leginkább a linképítést jelenti, azaz hogy az oldalad más oldalakhoz hogyan kapcsolódik, persze nem „ész nélkül”, azaz nem linkfarmos és egyéb tiltott és igazából értelmetlen bűvészkedéssel. A valós tevékenységedből következő linképülés lényegében azt mutatja meg a Google-nek, hogy mennyire fontos a céged az iparágadban, mennyire vagy szervesen benne a területedbe, mennyire sikeresen terül a tartalmad. (Keress rá a márkádra vagy a konkurensedére a Google Trends oldalán, és nézd meg, hol tartasz most ebben.)

A linkprofilt építi az is, amikor a Facebook oldaladon megadod a weboldalad címét, vagy amikor vendégszerző vagy valahol, és azon az oldalon hivatkoznak a honlapodra. Nyilván minél értékesebb oldal hivatkozik rád, az annál hasznosabb az oldalad rangsoremelkedése szempontjából.

Tehát seo mindenekelőtt?

Mivel egyre több a keresőoptimalizálás szempontból tudatosan összerakott tartalom, ha „csak” e szerint írod a cikkeidet, az azért zsákutca, mert egy sima mesterségesintellingencia-alkalmazás is ezt teszi – és biztos lehetsz benne, hogy ebben „ő” fog nyerni.

Sokan egyenesen azt tanácsolják, felejtsd el a kulcsszavakat, és írj a témádról, mert ebből úgyis következik, hogy akarva-akaratlanul kulcsszavakat fogsz használni. Fontosabb, hogy tudd, kinek írsz, mert így tudsz hasznos tartalmat készíteni, illetve ha tudod, ki lesz az olvasód, könnyebb kitalálni azt is, mit írj neki. A „nincs semmi ötletem” probléma oka legtöbbször éppen az, hogy túl általános a kép a fejedben arról, kihez is akarsz szólni (és végső soron kinek akarod a fizetős terméked, szolgáltatásod eladni!).

Az is fontosabb, mint önmagában véve a seo, hogy írj (i) rendszeresen, (ii) a lehető legjobb minőségben és (iii) terítsd a tartalmat minden lehetséges felületen. Ezek együtt természetes módon kiadják azt, ami az eredményes keresőoptimalizáláshoz kell, de azért az alapokkal (például a seo három területével, lásd fentebb) igenis legyél tisztában, és aknázd ki a bennük rejlő erőt. Ha WordPress alapon fut az oldalad, egy ingyenes verziójában is igen erős seo-eszköz a Yoast SEO – telepítsd a honlapodra te is.

De ha már kulcsszavak…

Ha van Google Ads fiókod, a Kulcsszótervező teljesen ingyenes használatával elég jó ötleteket tudsz kinyerni. Ha például egyéni vállalkozó ügyfeleket szeretnél, így nekik írnál releváns blogcikkeket, akkor érdemes tudnod, hogy milyen témákra kerestek ezzel a kifejezéssel (mi a problémájuk), milyen volumenben, hiszen nem mindegy, hogy mekkora kört érint a téma, illetve ha fizetett hirdetésben is gondolkozol, nagyságrendileg milyen kattintási költségekkel kalkulálhatsz. Például „egyéni vállalkozó számla nyitási kötelezettsége”, „egyéni vállalkozók nyilvántartása”, „egyéni vállalkozó adózása”, „átalányadózó egyéni vállalkozó”, „fam01 nyomtatvány”, „egyéni vállalkozó nyugdíj mellett”, „másodállású egyéni vállalkozó költségei” stb. Ezeket a kulcsszójavaslatokat érdemes áttanulmányozni, ötletelésre használni például akkor, amikor nem jön magától az ihlet. 😊

Scroll to Top