A félreértett marketingről

Sokszor tapasztalom, hogy a kezdeti ellenállás, érdektelenség után egy vállalkozás – átesve a ló túloldalára – ráveti magát a nagybetűs Marketingre mint valami csodafegyverre. És talán azt még többször érezni, amikor egyes szépreményű kezdeményezések már alapjaikban gyenge lábakon állnak, de majd a marketing ereje segít, szóljon hát, ami a csövön kifér. Az adózási-számviteli szektorra általában – kissé lesajnálóan – mint alulmarketingezett területre szoktak gondolni, de ahogy a(z online) marketinget egyesek értelmezik, abból nem is akkora baj kimaradni. Ebben a cikkben a marketing „sötét oldalát” szedtem össze, amit könyvelőknek is kerülni ajánlok. (A lista nem teljes, ám teljesen szubjektív.)

1. Túl sok, túl mű

  • A telemarketing, ahogyan általában végzik. A hideghívások manipulatív forgatókönyve, amivel azt igyekeznek elérni, hogy ne tedd le rögtön. Eleve szürkezónás (ha nem fekete) adatgyűjtés nyomán jutnak el hozzád.
  • Patikamérlegen kimért edukálás.
  • Egykaptafa értékesítési tölcsérek az ún. mikroelköteleződések jegyében.
  • Alibiposztok, duplikációk, dagályos tartalmak, tartalomkényszer: Annak kényszere, hogy folyton publikálni kell, mintha minden egyszeri cég nagy internetes portál lenne. Akik mellesleg szintén belefulladni látszanak abba az üzleti modellbe, hogy az ingyen elérhető tartalomdömping hozza az oldallátogatókat, az oldallátogatók a hirdetőket, a hirdetők a pénzt. De amilyen könnyen megszoktuk, hogy ingyen jutunk információkhoz a világhálón, olyan nehéz leszoktatni minket erről.
  • E-mailek garmada: A megcsömörlött átlag internetező hogy viszonyul ahhoz a tanhoz, miszerint a feliratkozás után kell ütni a vasat, amikor még megvan az érdeklődés? Izgatja-e még az ajándékba kapott bármi, amikor megszokta, hogy az interneten minden fent van ingyen – legfeljebb a hirdetéseket kell elviselni az adott tartalomért?

2. Önmagáért való

Ha azt veszed észre, hogy az időd nagy részét mindenféle marketingokosságok töltik ki, a terméked, szolgáltatásod meg közben nem fejlődik vagy eleve csapnivaló minőségű, az keltse fel a gyanúdat, hogy tévúton jársz. Tudd, a sok-sok marketingpraktika nem stratégia, sokszor a semmiárusok shortcutja a siker felé, és ez a lufi gyakran hamar kipukkad. A vállalkozásod nem a hashtagek tekergetésétől lesz jobb.

3. Nem komfortos

Nem kell kötelezően fent lenni instán, tiktokon, nem kell izomból videózni, ha nem tudsz vele azonosulni, vagy nem illeszkedik semmihez, netán eredményt sem hoz, csak van. Az ilyen szórványmarketing-tevékenységek rengeteg időt megesznek, de sok hűhó semmiért. És még jól sem érzed magad közben.

4. Rossz énmárka-erőltetés

Ma mindenki lehet különleges hópihe, csak rajta múlik – ez az igehirdetés, amit sokan elhisznek himihumi szakmákkal, túltelített piacokon, igazán komolyan semmihez nem értve, önimádásból fontoskodva, unalomból és/vagy utánozva hazai és külföldi mintákat. A hiúság vására. Macskatáp szakértő, ilyen-olyan kócs, színtanácsadó. Nem létező problémák habosítása, filterezve – hát nem jobb, hogy olyan becsületes, valódi szakmád van, mint a könyvelés?

5. Nem transzparens, nem őszinte

Mi, amikor csak én van. Vásárolt követők, hamis együttműködések látszata. Többnek mutatkozni, mint ahol jelenleg állsz.

6. Gurukövetés

Nem azzal van a gond, amikor követsz olyanokat, akik egy adott terület szakértői, hanem az áhítatosan kritikátlan módszerkövetéssel. Szellemi restségre vall, ha kiszervezed a fontos dolgokat is a cégedben, ha áthárítod a munkát, a felelősséget, a saját út, akár zsákutcákkal tarkított, de átélt-kitapasztalt megtalálását. Ráadásul a gurukövetés azzal is jár, hogy a követők végül mind egyformák lesznek: ugyanúgy kommunikálnak, vicceskednek, ugyanolyan kifogáskezelésük, ajánlatuk, kampányaik, megjelenéseik lesznek, még akkor is, ha az iparágaik különbözőek.

Konkrét kérdéseid legyenek, azokra konkrét válaszokat találj, ha tudsz angolul, eggyel jobb. Ne foglalkozz a mikro-/makroinfluenszerekkel, celebekkel, önjelölt, állandóan a hordón szónokló megmondókkal, motivátorokkal és őszinte vallomásaikkal a végén kuponkóddal.

7. Sötét minták

A fogyasztóvédelem is tiltja, meg a jóérzés is. Az egész marketing mint szakma rombolódik a trükközésektől, csalárd eljárásoktól, szándékos megtévesztésektől, és a vállalkozásod, a benne dolgozók és te magad is mint tulajdonos, vezető.

Sosem volt akciós árak, amikor az értékesítő azt feltételezi a vevőiről, hogy azok biztosan nyakukat törik majd ezer forint kedvezményért, és dróton rángathatók az akciókkal.

Megnehezített hírlevél-leiratkozás, előre bepipált jelölőnégyzetek az űrlap alatt, megtévesztő kiemelések, elrendezés a weboldalon, sürgetés stb. Minden olyan technika, amit az asztal másik végén ülve te is utálsz.

Szerinted lehet ezek nélkül, becsületesen is marketingezni?

Scroll to Top