Mire jó a Canva és hogyan használd?

Bár a könyvelés, adótanácsadás, könyvvizsgálat területén inkább szöveges tartalmakkal lehet érvényesülni, a különböző internetes felületeken mindenhol elvárt a színes-szagos vizualitás. És ekkor a könyvelőknek nincs könnyű dolguk, hiszen könnyen klisékbe, unalmas illusztrációkba tud fulladni a legértékesebb szövegük is. Felejtsd el a számológépet, a bamba bizniszfejeket, az ásítóan üres irodaenteriőröket. Bár a kreativitás, az egyedi ötlet mindig embertől származik, ma már legalább könnyen használható szoftveres segítség rendelkezésre áll a megvalósításhoz. És ez a Canva, a legelterjedtebb felület a képi tartalmak megalkotásához. Lássuk, mit kezdjen vele egy könyvelő, ha nem áll mellette profi grafikus szakember!

Mi az a Canva?

A Canva egy online tervezőeszköz sok-sok sablonnal, betűtípussal, szerkeszthető elemmel, amelyek kiindulási alapként megadják a kezdő lökést az alkotáshoz. Legyen szó Facebook posztról, hirdetésről, fejlécről, logóról vagy prezentációról, mindenre található ötlet, ami igény szerint testreszabható.

Mint sok egyéb oldal esetében, a Canvának is van egy igen széles körben használható ingyenes, regisztrációhoz kötött verziója és egy pro szintje, amely már fizetős (éves előfizetés esetén kevesebb mint 50 000 Ft a használati díj egy főre). A Canva Pro, illetve Teams előfizetés az ingyeneshez képest még több sablont, grafikai elemet, stockfotót és -videót, nagyobb tárhelyet, folyamatosan elérhető supportot biztosít, valamint közös használatot a munkatársakkal, kivitelezőkkel, a saját márka anyagainak feltöltését stb. Véleményem szerint az ingyenes verzió a kezdeti könyvelőimarketing-célokra tökéletesen megteszi; ami ebben a csomagban nincs benne, például a képek hátterének eltávolítása, azt más oldalakon megtalálod – szintén ingyen (lásd erről ezt a cikket).

Nézzük, mihez kezdhetünk a Canvával

A főoldalon kiválaszthatod, milyen típusú grafikát szeretnél készíteni. Azt hiszem, nem tud olyasmi eszedbe jutni, amire itt ne gondoltak volna az infografikától a könyvborítón át a fotókollázsig. A gyakran használt sablonok (template-ek) ikonjait könnyű megtalálni a menüben, mint például a különböző közösségimédia-elemek, videók, prezentációk, weboldaltervek, nyomtatott anyagok.

Ha nem egy itteni sablonból szeretnél kiindulni a szerkesztéshez, saját képet és grafikát is fel tudsz tölteni a gépedről kitallózva, illetve egyedi (custom) méreteket megadni az induláshoz.

A Canva a különböző sablonokhoz megad egy ajánlott méretet a felhasználás szerint, ami azért nagyon hasznos, mert ember legyen a talpán, aki követni tudja az egyes social oldalak változó felületeit, a feltölthető képi anyagok méretváltozásait. Ha a Canvát használod, akkor erre nem kell (annyira) ügyelni, habár a felajánlott méreteket és felbontásokat célszerű kipróbálni egy tesztfelületen, mielőtt publikálod, biztos, ami biztos.

A munkád megosztható millió helyen, lementhető számos formátumban, de maga a Canva is elmenti, ha később tovább szeretnéd szerkeszteni.

Ilyen volt, ilyen lett – példa

A social média ikonon belül kiválasztottam a Facebookot, azon belül is a Facebook hirdetést. Majd kerestem egy olyan sablont, ami körülbelül megfelel az elképzelt tervemhez, ezt:

Számtalan kiindulási template között lehet válogatni akkor is, ha nem vagy pro előfizető. (Kissé zavaró, hogy nem lehet csak az ingyenes találatokra szűrni, de ennek nyilvánvalóan üzleti megfontolás az oka: fizess elő, ha egy pro dizájnra van szükséged.)

A kiválasztott sablon mérete 1200×628 pixel, ami megfelel az ideális Facebook hirdetési formátumnak.

Ezután hozzávetőlegesen 20 perc molyolással átalakítottam a sablont:

  • kicseréltem a két képet sajátra,
  • kicseréltem a színeket, amelyeket a nagy képről pipettáztam ki,
  • átírtam a szövegeket, amiket minimálisan átrendeztem, de a felajánlott betűtípust meghagytam (ha szeretnél betűcserét, a program felajánl alternatívákat),
  • egy halványított illusztrációval kiegészítettem a dizájnt.

És ez lett a kész mű:

A kész munkát ezután le lehet tölteni jpg vagy png (vagy más egyéb) formátumban, és máris használható az adott Facebook hirdetés illusztrációjaként.

A Canva veszélyei

A Canva nem csodaprogram, nem vált ki egy profi grafikust, elég sok időt is el lehet szüttyögni vele, ha igazán elkap a gépszíj, amit nyilvánvalóan a munkaidődből kell kigazdálkodnod. A kezdeti lelkesedés további veszélyeket is rejt:

  • a Canva nem (sem) tud megvédeni saját magadtól (nem cukorkabolt, ne csicsázd túl, ne tekergesd az eszközöket, amiket éppen felfedeztél),
  • nem tud egységes megjelenést biztosítani a céged egészére nézve (ehhez leginkább brandbook szükségeltetik és/vagy tudatosság, ami nem laikus szint),
  • sok szép, de tucat megoldás tud születni,
  • ha nincs született vagy tanult szépérzéke a felhasználónak, ha nincs tisztában webergonómiával, tipográfiai alapokkal, színekkel stb., akkor „titkárnős” eredmény is születhet, sablon ide vagy oda,
  • a boldog felhasználó gyakran elfelejti, hogy a képi anyag, amit készít, szinte mindig „alkalmazott grafika”, azaz ne tizianoi szinten készüljön a dizájn, hiszen annak konkrét (marketing) célokat kell szolgálnia,
  • ha rossz az ajánlat, a szolgáltatás, az időzítés, a szöveg, a Canva képei sem húznak ki a csávából.

Szeretnél egy videós oktatókurzust arról, hogyan hozd ki a legtöbbet a Canvából? 😊

Scroll to Top