Mi az a kampányoldal, és kell-e nekem ilyen? Mi a különbség a weboldal „sima” aloldala és a kampányoldal között és milyen a jó kampányoldal? Általában ezeket a kérdéseket hallom könyvelőktől, ha felmerül ez a kifejezés. Nézzük most meg közelebbről, mi fán terem a kampányoldal, mert biztos vagyok benne, hogy egyrészt neked is hasznos lenne, másrészt jó eséllyel már találkoztál is vele – másnál.
A kampányoldalt sokféleképpen hívják; leggyakrabban landing oldalnak, azaz érkeztető oldalnak, de ez kissé félrevezető, hiszen végső soron minden oldal érkeztető (landing) oldal, ahová eljutott (landolt) egy látogató valahonnan.
Nem mindegy, hogy aloldal vagy kampányoldal?
Ha-sietsz-válasz: nem.
A különbség aloldal és kampányoldal között, hogy utóbbinak csak egy célja van, és semmi más. Egyetlen, pontosan meghatározott célt szolgál, és minden tartalom ennek van alárendelve. A cél bármi lehet: iratkozz fel a hírlevelemre, az ingyenes előadásomra, kérj ajánlatot, vedd meg a szakkönyvem, jelentkezz a zárt csoportomba stb. Másról pedig nem beszél, nincs „egyébként félig telt gázpalack eladó” megjegyzés az oldal üres részein, ha nem jön be ez, majd bejön az alapon. Minden, ami nem A Célt szolgálja, hígítja az eredményességet.
Ezzel szemben nézd meg az általános weboldalad felépítését. Biztos, hogy több célja van egyszerre, melyek nem is mindig konkrétak: az érdeklődő kérjen ajánlatot, olvassa el a legújabb blogcikkedet, hívjon fel, iratkozzon fel a hírleveledre stb. Kevésbé körülhatárolt az a cél, hogy ismerje meg a márkádat, épülj be a fejébe mint szakértő, nézze meg, hol talál meg helyileg stb.
Hogy (valós) iparági példákat is hozzak, nézd meg ezt az – egyébként teljesen korrekt – könyvelőirodai weboldalt, majd hasonlítsd össze ezzel. Utóbbi a kampányoldal. Egyik sem rosszabb a másiknál, de teljesen más funkciót töltenek be egy iroda marketingtevékenységében, ám ami tény: kampányoldala nem sok adózási-számviteli szakembernek van, sokáig kellett keresgélnem, amíg erre az oldalra rátaláltam.
Milyen a jó kampányoldal?
Nézd végig az általam példaként hozott kampányoldalt, és vesd össze az alábbi kampányoldal-ismérvekkel:
Nem tereli el a figyelmet
Mindennek mennie kell az oldalról, ami nem a célt szolgálja közvetlenül: általános cégbemutató, közösségimédia-platformok felsorolása: „kövess minket itt is”, minden kifelé mutató link, amire ha átmegy az oldallátogató, jó eséllyel elfelejt visszatérni. Ugyanígy ne legyen az oldal tetején menü, a végén pedig lábléc, ahol mindenféle egyéb felületekre szökhet el.
Folytatja a hirdetést
A kampányoldalra a látogatók valószínűleg valamilyen hirdetésből (Facebook, Google Ads), vagy e-mail üzenetről jutnak el. Nagy hiba, ha teljesen másképp néz ki, másról beszél, máshonnan veszi fel a fonalat a kampányoldal, mint a megelőző felület, ahonnan az átkattintás érkezett.
Ez nagyon gyakori hiba: mintha a kettőnek semmi köze nem lenne egymáshoz. Más a dizájn, más a megfogalmazás. Ez talán azért van, mert aki ezeket készíti, igyekszik változatos lenni, azt hiszi, unalmas, ha ismétli önmagát. Ez azonban teljesen máshogy jön le kívülről, mint ahogy belül érezzük. Akkora a marketingzaj, annyi mindennel foglalkozik egyszerre mindenki, hogy igenis elengedhetetlen az ismétlés, a forma és a tartalom tartása úgy, mintha egy általános iskolásnak írnád. Ezt csak te érzed majd sulykolásnak.
Tipp: A hirdetés szövege szó szerint térjen vissza a kampányoldal fő- és alcímében, valamint használd ugyanazt a fő képi elemet itt is, ott is, hogy vizuálisan is meglegyen a folytonosság.
Konkrét
Mivel te mint szolgáltató tökéletesen tisztában vagy az ajánlatoddal kapcsolatos minden információval, nem veszed észre, ha nem fogalmazol konkrétan, mert enélkül is tudod, mi mire vonatkozik, annyira benne vagy. Sokszor triviálisnak gondolsz olyan tudnivalókat, amik pedig lényegesek lennének egy külső szemnek, mert ő azt nem tudja, vagy nem jól, pontosan. Könyvelőknél gyakran ilyen „odavetés” a könyvelői felelősségbiztosítás, de tízből nyolc ügyfélnek biztosan fogalma sincs arról, ez konkrétan mit is takar az ő szemszögéből. Ahogyan az sem velünk született tudás, hogy mi a különbség adótanácsadás és adószakértés között. A példa kampányoldal is hosszasan részletezi, mit kap a mentorprogramban az, aki csatlakozik.
Hiteles
A legtöbb kampányoldal ügyfélvéleményekkel igyekszik alátámasztani az ajánlatot. Ezzel nincs is semmi probléma, azonban nagyon gyakran ezek nem valódi vélemények, ordít róluk, hogy a vállalkozás maga írta őket. Ma már olyan oldalak is léteznek, ahol „átlagos ember” külsejű fényképek között lehet válogatni, nem „stockfejek” között, de ettől még ezek a vélemények hamisak, és a túlzó, ajnározó szövegezés ezt meg is mutatja.
Ha képernyőprintet készítesz egy ügyfélvéleményről, ahol látszik a véleményező neve, fényképe is, sokkal hitelesebb.
Kezeli a kifogásokat
Ha ismered a célcsoportodat, tudod, hogy mi a legnagyobb félelmük, bajuk, kínjuk a szolgáltatásodról általában. Nem rólad, hanem például a könyvelésről. Mi jut eszébe a te vállalkozói körödnek róla? A kampányoldalon ezeket a kifogásokat kell kezelni úgy, hogy végül már kérdés se legyen, hogy nálad minden másképp lesz. Például ha a kampányoldalad egy fizetős webinárról szól, ami egy hónap múlva lesz, meg kell fogalmazod olyan kifogásokat is, hogy mi lesz akkor, ha valaki mégsem ér rá élőben megnézni, megkapja-e felvételről, utólagos megtekintéssel stb.
A kifogáskezelés nem egyszerű, mert egyrészt a legtöbbször nem könnyű eltalálni a valódi kifogásokat, amelyek a látogatód fejében élnek, másrészt az sem egyszerű, hogy te azt hogyan tudod eloszlatni, nem általában, hanem úgy, hogy egyben a megoldást is a te szolgáltatásod jelentse.
Tehát: kell-e neked kampányoldal?
Kéne, ám vannak előfeltételek:
- ismered a célközönségedet, akiket kupacolni is tudsz, hogy minél homogénebb kört alkossanak (pro szint: ahány kupac, annyi kampányoldal külön-külön, hogy mindenki tűpontosan „a helyére” landoljon),
- van értékesítési stratégiád, azaz pontról pontra felfűzted, honnan hová és milyen üzenettel lépegetteted végig az érdeklődőidet,
- jó, egyedi, értékes az ajánlatod, a szolgáltatásod,
- méred az eredményeket, és javítod, finomítod, amit szükséges (tudod: „nem kell sokat foglalkozni a méréssel, csak mindig”).
Gondold végig ezeket, és keress te is példákat jó kampányoldalakra (nem kell, hogy kizárólag szakmabeliek legyenek)!
A jó kampányoldalnak mindemellett nem az az állandó ismérve, hogy hosszú, hiszen nem minden ajánlat igényli, hogy ennyit tekeregj a célért. Ha egy ingyenes tanulmányt szeretnél adni a feliratkozóknak az adataikért cserébe, akkor a kampányoldal ennél sokkal lényegre törőbb, kompaktabb, rövidebb is lehet. Minél „nagyobb dolgot” kérsz, azaz minél nagyobb kockázatot jelent annak elfogadása az érdeklődőid szemében, annál inkább tudnod kell alátámasztani az ajánlatot, ebből következően valószínűleg annál terjedelmesebb lesz.
Tanulság: amikor egyre drágábbak a kattintási költségek, egyre többen versengenek a figyelemért, nagyon szomorú azt látni, hogy egy hirdetésben jól eltaláltak mindent (ajánlat, kép, célközönség, időzítés stb.), és a kampányoldalon elvérzik az eredmény. Nálad ne így legyen!