A könyvelőirodád vagy az egyéni vállalkozásod – mint minden kisvállalkozás – előtt két út áll, és előbb-utóbb dönteni kell: magad csinálod a marketinges munkákat, vagy részben, egészben kiszervezed specialistá(k)nak.
Ha magad végzel mindent, az sok idő, és sok extra tanulás, és valószínűleg nagyon nem tudsz majd elmélyülni minden szakágban, viszont olcsóbb megoldásnak tűnhet, főleg az elején. De az időd neked is pénz, és a gyengébb minőség miatti elmaradó eredmények szintén pénz, szóval nem is biztos, hogy annyival olcsóbb a csináld magad marketing.
Tudsz-e például weboldalt készíteni? Olyat, ami eredményeket is hoz? El akarsz-e merülni a Google Ads vagy a Meta bugyraiban, hogy sikeresebb kampányaid legyenek? Lesz-e rendszeresen időd, erőd, ötleted a tartalomkészítésre: blogra, posztra, e-mailekre?
Ezeket a kérdéseket neked kell megválaszolni, már csak azért is, mert egyéni preferenciák befolyásolják, mit akarsz megtartani, és mitől szabadulnál. Ha szeretsz írni és témáid is vannak, írd te a céges blogot, ha szeretsz kreatívokat gyártani, akkor erre nem kell neked grafikus.
Ha viszont valami nem megy úgy, ahogy szeretnéd, vagy tudod, hogy fogalmad sincs az egészről – jellemzően a ppc ilyen szokott lenni –, akkor azt ki kell szervezned. Igen ám, de honnan tudod, hogy akire rábízod a feladatot, az nem ver át vagy nem kókler? Honnan tudod, hogy nem fog eltűnni három év múlva sem úgy, hogy még belépni sem tudsz az adott felületre?
Szabadúszó vagy cég?
Ha szabadúszó specialistát bízol meg, akkor se legyen csak annyi a szempont, hogy (i) rokonod, (ii) ismerős ajánlotta, (iii) ő volt az első hirdető, aki szembejött veled.
A szabadúszó mellett szól, hogy valószínűleg olcsóbb, rugalmasabb, mint egy cég vagy ügynökség. Viszont ellene is éppen ez: egyedül van, ha a fejére esik egy zongora, hirtelen mihez kezdesz?
Egy cég mögött egy csapat áll – jó esetben. Habár az utóbbi években elterjedt az ügynökség mint kifejezés azok körében is, akik valójában házaspárként dolgoznak a nappaliban, ami nem baj egészen addig, amíg ezzel tisztában vagy, és nem hiszed őket nagyobbnak, mint amekkorák.
Egy több fős cég múltja, referenciái is jobban átláthatóak, és hosszabb távú együttműködésre is megfelelőbbek.
6 jel, amire figyelj
Van pár szempont, intő jel, amire mindenképpen oda kell figyelni, mielőtt bármilyen (rész)feladatot kiszervezel.
1/ Vannak-e kérdései?
Tegyük fel, hogy a Google Adsben szeretnél hirdetni, de még sosem csináltál ilyet, nem is akarsz ezzel a nagyon speciális területtel foglalkozni, inkább odaadod az egészet valakinek.
Ha a partner ebben az esetben nem „világítja át” a cégedet, az eddigi marketingtevékenységedet, nem nézi meg az általános és landing oldalaidat, nem végeztek közösen versenytárs- és célközönség-elemzést stb., hanem csak elkezdi futtatni a kampányokat, ami ennyibe és ennyibe fog neked kerülni – nos, akkor jól gondolod, ha azt érzed: futószalagra kerültél. Menekülj még a megállapodás előtt. Hiszen átfogó felmérés nélkül még egy értelmes árajánlatot sem lehet adni.
2/ Szakbarbár-e?
Azaz olyan partnerről van-e szó, aki annyira specializálódott, hogy a saját szakterületén kívül már nem is lát tovább. Például remekül kódolja le az weboldaladat, de fogalma sincs arról, milyen marketingcélokat is szolgál ez az oldal. Unalmas stockfotókkal operál, ötletes és egyedi megoldások helyett.
Egy marketingterület sem független a többitől, minden mindennel összefügg, és egymást erősíti.
3/ Van-e stratégiája?
Egy együttműködés eleje meglehetősen munkás, ha jól akarja végezni a dolgát partner és megbízó. Mint láttuk, fel kell mérni az új leendő ügyfelet, javaslatokat tenni, elvégezni a változtatásokat, azokat ellenőrizni, majd próbálgatni, tesztelni, mérni, hogy annál az adott ügyfélnél milyen megoldások hoznak sikereket, és mik nem. Az első három hónap tehát sokkal több odafigyelést jelent mindkét oldalon, később azonban ennek beérik a gyümölcse, és egyre több automatizmus lesz. Ha ezzel kapcsolatban a partnernek van egy bejáratott útja, hogy építi fel az ügyfelét, az jót jelent, ennek hiánya pedig intő jel. Egy Facebook kampányt összekattintgatni nem akkora mutatvány, de a munka nem itt kezdődik – ezzel legyél tisztában, amikor leülsz tárgyalni egy kivitelezővel!
4/ Hogyan méri az eredményt?
Honnan tudod, hogy kész a weboldal, a kreatív anyag? Milyen lépései vannak? Ezeket előre tisztázzátok-e? Időben is?
A ppc például egy nagyon konkrétan mérhető terület – mikor, milyen előzetes követelmények megléte után várhatsz el konkrét eredményeket, és mi történik, ha ezek elmaradnak?
Egy jó partner ezekre a kérdésekre mind tud válaszolni, sőt, akkor is kitér rájuk, ha a leendő ügyfélnek eszébe sem jut megkérdezni, mert neki is érdeke a problémamentes együttműködés.
5/ Mindenkit elvállal?
A magas szakmai szinten lévő partner kvalifikálja az ügyfeleit, ami azt jelenti, hogy már régen túl van azon a szinten, hogy minden mindegy, csak készíthessen már végre egy fizetős weboldalt. Vagy kaphasson végre egy Meta fiókot.
A jó specialista egyáltalán nem vállal el mindenkit, és nem feltétlenül csak azért, mert éppen „be van havazva”, hanem mert tudja, ki az álomügyfele, és aki e körön kívül áll, azt megteheti, hogy elutasítja. Felháborító? Igazából ez a vállalkozás azon szintje, ahová mindenki törekszik, te is a könyvelőcégeddel (vagy talán már ott is vagy).
6/ „Jó, jó, de nem elég drága!”
Ha mesebelinek érzed az árajánlatot, amit a megkeresett kivitelezőtől kapsz, akkor az vélhetőleg az is. Te is vállalkozó vagy, te is profitból élsz, így van ezzel az általad felkért alvállalkozó is. Ha tehát olyan árat mond, ami ugyan nagyon kedvező neked, gondold végig az ő szemszögéből: hogyan éri ez meg neki? Valószínűleg sehogy, és ez a minőségen meg is fog látszani. Ne az legyen tehát az első és legfontosabb szempontod, hogy találtál valakit, aki olcsóbb.
A kiszervezés egy bizalmi ügy, jól körül kell járnod, kivel fogsz együtt dolgozni, de ha megtalálod a megfelelő szakértőt, akkor megvalósul az ideális állapot: mindenki azzal foglalkozhat, amihez igazán ért.