Így írj blogcikket kevesebb mint egy óra alatt – tippek könyvelőknek (2)

Az előző részben arról volt szó, hogy könnyebb úgy leülni egy posztot megírni, ha már vannak vázlataid, ötlettöredékeid, azaz nem nulláról indulsz. Majd ezeknek az ötleteknek a lehetséges forrásait vettük végig. A gondolatmenetet innen folytatom.

3/ A blogírás nem direktmarketing és nem esszéírás

Ha már van mihez nyúlnod ötletek és források tekintetében, hogy ne csak a villogó kurzor frusztráljon fél napon át, akkor még mindig el lehet csúszni az írás banánhéján.

Ami nem fog működni:

  • két alibibekezdés után értékesíteni,
  • úgy írni, hogy nem tudod, honnan hová szeretnél eljutni,
  • úgy írni, mintha a Bűn és bűnhődést írnád: nincsenek belcímek, kiemelések, felsorolások, illusztrációk, linkek, ábrák, humor – csak a száraz tartalom.

A legtöbben ott hibáznak, hogy valójában a szolgáltatásukat kívánják hirdetni a bloggal, és túlságosan hamar rákanyarodnak erre, még azelőtt, hogy a cikkeknek esélye lett volna meggyőzni az olvasót arról, hogy neki szüksége van a szolgáltatásra, és pont attól, aki a blogot írja!

A könyvelésnél mint bizalmi szakterületnél kardinális azt elérni, hogy a könyvelő személye megjelenjen, ne kizárólag testetlen lélek írja a szövegeket szigorúan többes szám első személyben. Azaz kedvelhető személyiség legyen, és hiteles is. Emellett fontos a tényszerű adatokra támaszkodó tartalom, ami szintén a hitelességet erősíti. Ez a könyvelés területén igazán nem nehéz feltétel, ami nehéz, az közérthetően és relevánsan írni ezekről a tényekről, adatokról. Fontos még, hogy valódi értéket közvetítsen a cikk, hiszen az olvasó a figyelmét adta, amiből mindenkinek egyre kevesebb van, ezzel nem szabad és romboló is visszaélni. Aki egyszer már elvesztegette nálad az idejét, legyen az csak három perc, nehezen fog újra az oldaladra kattintani.

4/ Cím, bevezetés, tárgyalás, befejezés – de nem mint az iskolában

Eddig igazából az előkészítésről volt szó, ideje most már elkezdeni írni:

Egy semmitmondó cím egyenlő az önlábon lövéssel. Hogy ezt elkerüld:

Cím

  • a címed, belcímeid legyenek konkrétak: kinek szól, miről szól, milyen tudással lesz több, aki elolvassa a cikket (pl. 10 kevésbé ismert ok, amiért kipörgethet egy kft.-t a NAV),
  • ne használj elcsépelt, nagyzoló jelzőket, amelyek ijesztegetni, megfélemlíteni szándékoznak,
  • ne fedd fel már a címben a lényeget, azaz legyen miért továbbkattintani és elolvasni a posztot,
  • …de ne legyél szándékosan félrevezető sem, mint a kattintásvadász portálok „újságírói” teszik – ezen már minden értelmes ember átlát, mindenki utálja,
  • válts ki érzelmet, például kíváncsiságot, és a tartalomban teljesítsd is ezt.

Bevezetés

A bevezetés (más szóval lead) gyakran az egyetlen bekezdés, amit egy bloglátogató elolvas, a többit csak végigpásztázza. De minél jobban eltalált a lead, annál jobban beleássa magát a többi részbe is, azaz annál kevésbé pásztáz csak.

A bevezető ne legyen bonyolult, körmondatokkal nehezített, helyette lendületes és könnyen emészthető. Taglald a problémát, amit már a címben is felvillantottál, használj érzelmi nyelvezetet. Kezdheted akár egy személyes történettel, amivel közelebb hozod magad az olvasókörödhöz, de indíthatsz egy idézettel is, ha az (és a személy, akitől származik) releváns lehet.

Tárgyalás: a lényegi tartalom

Nyilvánvaló, hogy ebbe kell beletenni a legtöbb munkát, de mivel ez maga a szakma, ezért sokkal kevésbé veti fel a „miről írjak?” problémát, mint a körítés, ami előtte és utána jön. Sokszor ezzel érdemes kezdeni, és azt a „cicomát”, ami ezt a részt eladja (cím, lead, lezárás) a munka végére hagyni.

Ez már csak azért is jó eljárás, mert ha megírtad a cikk lényegi mondanivalóját, akkor egyrészt már nem villog az üres lapon a kurzor, másrészt hatékonynak érzed magad, ami igencsak motiváló.

Azért itt is vannak banánhéjak:

  • ha egy írás „szakbarbár”, könnyen elveszti a laikus ügyféljelölt figyelmét,
  • tudnod kell, milyen mélységben akarsz írni a témádról, és ebben legyél végig következetes,
  • adj konkrét ötleteket, tippeket a probléma megoldására, azaz ne intézd el annyiban, hogy „ha további segítségre lenne szüksége, keressen [itt és itt]” – ismét: adj valódi, azonnal használható értéket,
  • legyen saját írói személyiséged: egy olyan nehéz, száraznak ítélt területnél, mint a könyvelés, adószakma, ez különösen fontos; olvass blogokat mindenféle témában, és találj rá a saját, jellegzetes hangodra (humor, szófordulatok, stílus – ne akarj csak a törvényhozók meghosszabbítása lenni!),
  • úgy írj, hogy a lényeg átmenjen: a legtöbben nem fognak végigolvasni; egy átlagos oldalon kevesebb mint egy percet töltenek a látogatók, amit persze feladat minél jobban feltornázni.

Befejezés

Gyakori, hogy egy poszt úgy ér véget, mint ha az írónak egyszer csak kiesett volna a toll kezéből egy szívinfarktus miatt.

A záró gondolatok eléggé mostoha terület, mert mire ideje jutsz, már eleged van az egészből: a témából is, az írásból is. Pedig elég lenne két jó mondat, egy bekezdés, ami felemeli az egész, korábbi erőfeszítéseket.

Nincsenek szabályok, hogyan kell egy blogcikket lezárni, de a saját stílust erősíti az is, ha mindig ugyanúgy teszed:

  • kérdést teszel fel a végén, beszélgetést kezdeményezel,
  • keretes szerkezetet alkalmazol: azaz visszautalsz a bevezetőben elhangzottakra,
  • pozitív érzelmekkel zársz, motiváló vagy stb.

Összefoglalva

Időről időre temetik a blogot mint marketingeszközt, mondván, hogy (i) az emberek nem olvasnak, hanem rövid és még rövidebb vicces videókat néznek, és (ii) millió blog van, tehát telített a műfaj. Egyik érv sem állja meg a helyét: az emberek igenis olvasnak szövegeket, tény, hogy az olvasott blogok közös ismérve, hogy elég jó szövegeket kell írni. A millió blog 99 százaléka pedig nem éri meg az első évét.

Ami viszont statisztikai tény, hogy 2022-ben a blog még mindig a második(!) legnépszerűbb marketingtevékenység volt a social média után és az e-mail marketing előtt (forrás: HubSpot).

Remélem, kaptál néhány ötletet, inspirációt és főleg kedvet ahhoz, hogy (újra) blogolj. Az első próbálkozások a legnehezebbek, így ha az első cikked nem is lesz meg egy óra alatt, mint ahogy minden kezdő tevékenység lassabban megy, idővel olyan gépezetet építesz fel, és olyan rutinod lesz, ami mellett a 60 perccel még sokat is mondtam.

Scroll to Top