Ha könyvelői vállalkozásod van, netán adószakértő vagy bérszámfejtő vagy, talán gyakran gondolod úgy, hogy a szemrágógumis tartalomfogyasztási igényekhez nehezen passzol a bizniszed, nehéz érdekes posztokkal előállnod, vagy könnyen klisékbe fulladsz, ha megpróbálod vizualizálni a szolgáltatásodat. Ebben a cikkben mégis arra bíztatlak, hogy vesd bele magad a közösségi oldalak használatába, kísérletezz bátran, inspirálódj akár külföldi iparági példákból, és ne ragadj le az ímmel-ámmal való facebookozgatásnál, csak mert az „kötelező”. Íme három oldal, ahol jelen lehetsz!
1. Facebook
Igen, tudom, hogy már fent vagy, sőt, lehet, hogy sehol máshol nem is vagy jelen, talán weboldalad sincs, csak itt kommunikálsz. Kérdés, hogy mit, milyen gyakran, kinek és mennyire használod ki ezt a Magyarországon még mindig elsődleges közösségi oldalt. Rendszeresen posztolsz, vagy csak akkor, amikor eszedbe jut? Alibizel, azaz posztolsz valamit csak azért, mert már „muszáj”? Minden posztodat meghirdeted egy jól célzott körnek, és használod a Facebook riportjait, hogy mérd is az eredményeket? Tisztítod a követőidet, azaz időről időre törölsz – igen, törölsz! – követőket, akikről tudod, hogy soha az életben nem lesznek az ügyfeleidet, de még kósza hírvivőid sem?
Ha profin használod a Facebookot, akkor – a fenti kérdések végiggondolásán túl – az alábbiakat tehetnéd még:
- A borítóképed professzionális, illeszkedik a vállalkozásod általános megjelenéséhez, cserélgeted is, ha van egy időszaki vagy fontos üzenet, kampány, szolgáltatás, amit ki szeretnél általa emelni. Ugyanígy minden posztillusztrációdban van egy általános, érzékelhető egységesség, ami felismerhetővé teszi az irodádat.
- Ha szembejön veled egy rubrika, azt kitöltöd – ezt a tanácsot én is olvastam valahol, és az írója ezt azzal folytatta, hogy ha minden – nyilván releváns – „rólunk” stb. mezőt érdemi, rászánós módon kitöltesz, amit felkínál egy közösségi platform, azzal gazdagabb képet festesz a cégedről, mint a legtöbb versenytársad, akik csak átlagosak lesznek ebben, azaz a felénél megunják és továbbgörgetnek. Te legyél alapos, transzparens, bizalomgerjesztő.
- Van egy rögzített posztod, amit minden új követőd azonnal lát, ami nem tűnik el a későbbi posztjaid folyamában, és ami bemutatja, ki vagy annak, aki először jár itt.
- Olyan csoportok tagja vagy, ahol a célközönséged megtalálható, és ahol segíted őket. Ne nyomulj, de promózz, hanem érd el, hogy szakértőnek tekintsenek, mert a rendszeres kommentjeid, nem direktreklám célú bejegyzéseid azzá tesznek.
- Vannak always-on hirdetéseid, azaz olyan állandóan futó hirdetések, amik rendszeresen hozzák az érdeklődőket (leadeket), akik a potenciális ügyfelek, vevők lehetnek. Ehhez kémkedhetsz is, teljesen legálisan, a konkurencia hirdetéseit meglesve ezen az oldalon, ahová csak be kell írnod, melyik – Facebookon lévő – vállalkozás futó hirdetéseire vagy kíváncsi. (Tipp: ami régóta megy, az vélhetőleg sikeres, tanulj belőle.)
- Gyűjtöd és publikálod is az ügyfélvéleményeket. Egy-egy jól elkapott kommentben sokkal természetesebben jelenik meg az elégedett ügyfél hangja, mint amikor direktben felhívod, és kéred, mondjon rólad valami szépet. 😊 És amikkel már rendelkezel, azt ne rejtegesd, hanem posztold – a szükséges engedélyeztetés után –, mert ez is remek bizalomépítő eszköz. (Névvel, titulussal, fényképpel, akár kifotózva az eredeti üzenetet sokkal hitelesebb, mint csak keresztnévvel, monogrammal stb.)
Példaként mutatom őt, aki nagyon klassz posztokat ír rendszeresen és jól, és arra is szép példa, hogy cáfoljuk: egyáltalán nem kell rövideket írni ahhoz, hogy az internet népe elolvassa. Jól és relevánsan kell írni.
2. Youtube
Ha Youtube csatornát indítasz, az szükségképpen azzal jár, hogy videókat kell készítened, tehát szerepelned kell – ezt egyáltalán nem könnyű bevállalni. Köztes lépés lehet, hogy színes-szagos prezentációt készítesz zenei aláfestéssel, és „csak” a hangodat adod. Magára a videós szereplésre nem lehet elméletben felkészülni, bele kell vágni, gyakorolni (sokat), és egyre jobb lesz. Persze elkezdeni azért nem lesz könnyű, főleg, ha zárkózott személyiség vagy, mint a könyvelők többsége.
Hogy milyen tartalmat készíts, az ahhoz hasonló kérdés, hogy miről blogolj, hiszen a különbség csak a közlés módjában van. Tudd, ki a célközönséged, nekik milyen problémájukra kínálsz megoldást, és ehhez építsd fel a forgatókönyvet, semmiképp se rögtönözz, de ne is magold be szóról szóra a tartalmat – mindkettő rosszul néz ki kívülről.
A videós bejegyzésednek legyen érdeklődést keltő, de nem kattintásvadász címe, leírása, paraméterezett linkje, ha a videó megtekintése után tovább akarod vinni a nézőt például az oldaladra (akard!).
3. LinkedIn
A LinkedIn megítélése a többi, ismert social oldalhoz képest kevésbé egyértelmű: sokan csak nagyvállalatok, nagy márkák számára tartják relevánsnak, vagy kvalifikált álláskeresőknek, mások szerint kisvállalkozásoknak is hasznos a jelenlét.
Ami biztos, hogy a LinkedIn a magasan képzett, jelentős pozíciókat betöltő cégvezetők, döntéshozók, szabadúszók, álláskeresők portálja. Három fő területe a fejvadászat és álláskeresés, a kapcsolatépítés, valamint – előfizetők részére – a LinkedIn Learning nevű tudástár.
Könyvelő-, tanácsadó iroda tulajdonosaként, vezetőjeként, vagy olyan egyéni vállalkozó szakemberként, aki nem a legkisebb vállalkozásokra céloz, mindenképpen ajánlatos egy személyes profillal jelen lenni, és ezen a felületen is építeni a szakértői imázst. Ha rendszeresen munkaerő-keresésben vagy, mert bővülsz, vagy mert nem találod a megfelelő szakembergárdát, akkor a munkáltatóimárka-építésnek szintén nagyon fontos színtere a LinkedIn. Egyszerűen felpozicionál, komoly, a piacon tényezőnek számító szakember és márka benyomását erősíti az a tény, hogy valaki aktívan használja a LinkedIn-t. Ugyanakkor minőségi kapcsolatépítésre, leadgyűjtésre is alkalmas. Egy bizonyos vállalkozótípus, jellemzően a magasan képzettek közül, egyenesen csak ezen a felületen van jelen, tehát csak itt tudod elérni őket.
Hogyan használd a LinkedIn-t?
- ne irodaként regisztrálj, inkább személyes profilt hozz létre magánszemélyként (a vállalkozásod tulajdonosaként, vezetőjeként),
- magyarul kommunikálj, ne angolul, ha a célközönséged magyar és nem nemzetközi (a LinkedIn kezelőfelülete angol nyelvű, ezért ennek értelmezéséhez szükséges angoltudásra van csupán szükséged),
- ne jelölgess be boldog-boldogtalant, ez nem sales oldal – azokkal kezdj el kapcsolatot kiépíteni, akiknek hasznos lehet kapcsolatba lépni veled,
- ne ugyanazt posztold ide is, mint mindenhová máshová: sokan úgy tekintenek a tartalommarketing valóban időt igénylő feladataira, hogy ha írtak egy blogcikket, azt dominóelven végigszórják mindenhová: a weboldalra, hírlevélben, Facebookra, Instagramra, LinkedIn-re, és a biztonság kedvéért még fel is olvassák, jó lesz a podcast-csatornára is,
- ne akarj egyből értékesíteni, ez a felület nem erre való,
- tudd, hogy itt hirdetni nagyon drága, valamint magyar nyelven nem is lehet, ezért ezt nem ajánlom, fókuszálj az értékes kapcsolatok építésére, valamint olyan, nagyon jó minőségű tartalmak csak itt való publikálására, amivel organikusan tudsz terjedni,
- töltsd ki alaposan a profilodat, használj ki minden funkciót és lehetőséget.
Nem minden iparágnak való a LinkedIn, de a magasan képzett, szellemi tevékenységet végzők számára, akik hasonló körökből szerzik az ügyfeleiket (adószakértő, könyvvizsgáló ilyenek!), komoly megmutatkozási lehetőség, felületében hasonló logikával, mint a Facebook, csak – ahogy azt viccesen többen megjegyzik – kiscicás posztok nélkül.