Milyen könyvelőirodákban vált be a home office?

Hány könyvelő maradt covidtól függetlenül távmunkában, home office-ban*, és hányan szivárogtak vissza az irodába az elmúlt években, mintha mi sem történt volna? Egyáltalán: mitől függ, hogy hol vált be az otthoni munkavégzés, akár már a lezárások előtt, és kik mondják azt, erről náluk szó sem lehet többet?

Könyvelőkkel beszélgetve úgy tűnik, megoszlanak a vélemények a témáról. Általános trend azonban, hogy a munkavállalók előnyben részesítik azokat az állásajánlatokat, ahol legalább a hibrid munkarend lehetősége megvan. Megteheti-e ma azt egy könyvelőiroda, hogy inkább elszalaszt egy értékes munkaerőt, mint hogy teljesítse ezt a kívánságot, aminek technikai akadálya ma már nemigen van?

Nem reprezentatív felmérésünk szerint lássuk, hol működik problémamentesen a h.o. a könyvelői szakterületen belül:

Ahol nem a covid kényszerítette ki a távmunkát, illetve a digitalizációval való lépéstartás igényét

Értelemszerű, hogy ahol csak a lezárások miatt szűnt meg ideiglenesen a jelenléti munka, ott sokkal nehezebben ment az átállás, mint ahol erre már a járvány előtt is voltak kialakult folyamatok. Az ilyen irodákban a hirtelen jött kihívások rossz szájízt szülhettek, és amint lehetett, vissza is tértek a megszokott ügymenethez.

Mivel a könyvelők folyamatosan kényes adatok birtokába jutnak, nem mindegy, milyen szabályok, belső házirendek születnek arról, hogyan kerülhet ki anyag az irodából, milyen internetes csatornákat vehetnek igénybe a munkatársak, hogyan tárolják a papír alapú dokumentumokat, ha vannak még ilyenek, és milyen következményei vannak a hetes buszon felejtett céges mappáknak.

Ahol a csapat erre alkalmas

Ha a munkafolyamatok jól kitaláltak, a kommunikáció egymás közt megoldott, ahol jó arányt sikerült találni a bejárás-távmunka között, és ahol figyelembe veszik az egyes munkavállalók igényét, személyiségét is, hiszen nem vagyunk egyformák: valaki szívesebben dolgozik a többiek társaságában, jól elkülönítve a munkát és a magánéletet, esetleg helye sincs kialakítani egy biztonságos otthoni munkaállomást, más jobban teljesít a saját környezetében, teljes nyugalomban – nos, az ilyen helyen nincs gond a home office-szal.

Ahol a vezetés erre alkalmas

Hogyan ellenőrzi a munkát a „főnök”, megbízik-e a kollégákban, azt tartja-e fontosnak, hogy teljesüljenek a feladatok és határidők, vagy azt, hogy mindenki kitöltse a 8 órát (vagy többet, de kevesebbet semmiképp) munkától függetlenül?

Ahol a könyvelőiroda-tulajdonos attól fél, hogy a dolgozó ellopja az ügyfelét, és a munkaleosztás alapját az képezi, hogy ezt megakadályozza, ott szintén nincs meg az a bizalom, ami a távmunkavégzéshez szükséges. Mint ahogy ott sem, ahol a hétfői/pénteki távmunka tiltott, mert az nyilván csak a hétvége meghosszabbítását célozhatja. (Hogy milyen munkahely az ilyen 2024-ben, ahol ez a vezetői attitűd, azt most ne firtassuk…)

Ha a cégvezetés valódi munkatársi közösséget akar építeni, nem egymástól függetlenül tevékenykedő buborékok összességét, ott a teljes home office nem opció, és ezzel a jövőbeli kollégáknak is tisztában kell lenniük, ha itt szeretnének dolgozni.

Ahol az ügyfélkör erre alkalmas

Ha az irodának több a régi vágású ügyfele, akik igénylik a személyes találkozókat, netán papír alapon is jönnek-mennek az anyagok, akkor legfeljebb a hibrid munkarend működhet: heti 1-2 nap home office, kötelezően bent töltendő törzsidő kiszabása és így tovább.

Összefoglalva úgy látjuk, ellentétben a tech cégekkel, ahol akár a teljes home office sem ritka, a könyvelőirodák többsége ennél hagyományosabban működik. A teljes körű bejárás igénye azért már ebben a szektorban is hátrányt jelent, főleg a fiatalabb munkavállalók körében, de a száz százalékos otthoni munkavégzés sem gyakori; a legjobb talán a hibrid munkarend, aminek a kialakítására nem lehet elég figyelmet fordítani a biztonságos és hatékony működés érdekében.

Nálatok van home office? Mik a szabályai? Ha nincs, tervezitek-e?

*A távmunka és a home office jogilag nem ugyanazt jelenti, ebben a cikkben mégis szinonimaként használom őket.

Scroll to Top