Amikor azt tanácsolom egy adózási-számviteli szakembernek, hogy kezdjen el blogot írni, hiszen ezzel tud szakértői státuszt építeni, ügyfelet edukálni, egyáltalán: minőségi, neki való ügyfeleket bevonzani, megismertetni a szakmát, munkamódszert a földi halandókkal – nos, ekkor általában jön a hárítás: „nekem erre hogyan is lenne időm”. Éppen ezért ebben a kétrészes írásban összeszedtem néhány azonnal bevethető praktikát, trükköt, tippet, amelyek segítségével bármikor összedobsz egy blogcikket egy órán belül. Most lássuk ehhez az első két építőkövet.
A tartalommarketing az egyik (ha nem a) legerősebb marketingeszköz. Nem olyan direkt reklám, mint a hirdetés, nem is olyan űrhajóépítés, mint összerakni egy Google Ads fiókot, nem „ciki”, kellemetlen – mint ami sok könyvelő félelme, hogy a bármiféle marketingtevékenységgel lejáratja magát a nagybetűs Szakma előtt.
Cikket írni igazából csak rajtad múlik, azon, hogy észreveszed-e, mennyi tudás van a birtokodban, és azt közérthetően (nem a szakmának, nem bikkfanyelven) át tudod-e adni a célpiacodnak. Az íráskészség ehhez képest csak gyakorlat kérdése.
Tapasztalatom szerint nem maga a cikkírás vesz el napokat órákat, hanem a várakozás az ihletre. Éppen ezért…
1/ Szisztematikusan gyűjtsd az ötleteket
Itt nem arra gondolok, hogy sajtpapírra, e-mail piszkozatban vagy egyéb random helyekre írj le néha valamit, amit soha többet nem fogsz megtalálni, de még emlékezni sem rá, hanem hogy legyen egy erre szánt dokumentumod, egy excel fájl, egy Evernote jegyzetoldal az alábbi oszlopokkal:
A szolgáltatásomat közvetlenül támogató tartalom
Nem vaktában blogolunk, ha üzleti blogról van szó, hanem hogy az így vagy úgy megtérüljön. Azaz elérje a kitűzött célt. De mi a cél? Például új szakterületnek könyvelni, azaz elkezdesz kifejezetten a magánszálláshelyeknek írni a könyvelési szolgáltatásodról. Fontos! Nem értékesítés, hanem értékestartalom-átadás!
Korábbi sikeres blogcikkeim
Ha már vezetsz céges blogot, netán hirdeted is az egyes megjelent cikkeidet (ami igencsak szükséges, ha olvasótábort kívánunk gyűjteni), akkor tíz-húsz cikkből már nagyon szépen látszik, melyek azok a cikkek és azok miről szóltak, amelyek a legolvasottabbak, amelyek a legtöbb ideig az oldaladon tartották az olvasókat, amelyek a legtöbb átkattintást vagy akár közvetlen értékesítést hozták. (Ugye méred a marketinged teljesítményét?)
Ha tudatosítod, mik a keresett, olvasott, népszerű témáid, akkor kevésbé leszel hajlamos összevissza írni ötletszerűen, hanem arra helyezed a fókuszt, hogy kibontsd, tovább taglald ezeket a tartalmakat, és az értékesítési folyamataidat is ezekkel fogod eredményesebben megtámogatni.
Versenytársaim tartalommarketingje
Legyél képben a négy-öt legfőbb versenytársad tartalommarketingjével kapcsolatban. Iratkozz fel az anyagaikra, kövesd a blogjukat, social oldalaikat, youtube csatornájukat – egyszóval mindent, ahol kommunikálnak.
Elemezd, hogyan és miről posztolnak, mennyi és milyen visszacsatolást kapnak, de semmiképp se másold egy az egyben őket. Viszont nem szégyen tanulni attól, aki valamiben előttünk jár, ha pedig olyan tartalomra bukkantál, amiről neked más, mélyen szántóbb, további véleményed lenne, azt nyugodtan írd meg.
Ne csak az írott blogokat monitoringozd, hanem a vlogokat, podcasteket is, hiszen minden anyag egy ötletforrás, amit te írásba foglalhatsz a saját tudásodat, tapasztalataidat hozzátéve.
A célpiacom fájdalompontjai
Ehhez nagyon fontos, hogy ismerd, kiknek írsz, azaz végső soron kiknek akarsz könyvelni. Nem lehet úgy releváns tartalmat írni, hogy nem ismered a célközönségedet! Ehhez be kell lépned a köreikbe, ott kell lenned, ahol ők megtalálhatók. Mik a kérdéseik, a gondjaik, mit utálnak a könyvelésben? Mit nem kapnak meg soha úgy, ahogy nekik kéne, és ezért csalódottak, gyanakvóak? Ezeket a méregfogakat egy blogcikkbe ágyazva hitelesen ki lehet szedegetni.
2/ Szisztematikusan gyűjtsd a forrásokat
Melyek lehetnek ezek a források?
- az ügyféllevelezéseid: a legjobb forrást ezek jelentik, mert közvetlenül azoktól jönnek, akik már az ügyfeleid, és akikhez hasonló további ügyfeleket keresel,
- közösségi média csoportok, fórumok, kommentszekciók: a könyvelők hajlamosak a saját köreikben maradni, csak ilyen közösségek csoportjaihoz csatlakozni, de így nem tudod meg, mit vár tőled egy potenciális ügyfél,
- hírek, sajtóanyagok, jogszabályváltozások: ezekhez szakértőként hozzá lehet tenni a saját véleményt, de mindenképpen csak a célcsoport számára relevánsat, és csak olyan nyelven, amelyet ők megértenek; a másodközlés nem segít rajtuk,
- külföldi szakirodalom, külföldi könyvelői szolgáltatók: ha beszélsz, értesz angolul vagy németül, kinyílik a világ, mert olyan, a hazai környezetnél fejlettebb piacok marketingjéből meríthetsz, amelyek teljesen más szintre emelik a kommunikációdat a konkurenseidnél,
- szakmai képzések, konferenciák: ha olyan rendezvényeken veszel részt, akár kiállítóként vagy meghívott előadóként, ahol a célpiacod a közönség, akkor közvetlenül tudsz piackutatni, ha pedig könyvelő szakmai továbbképzésekre jársz, ott a kollégákkal beszélgetve lehet értékes információkhoz jutni, már abból is, amilyen kérdéseket, problémákat felvetnek az előadónak, de egy kávészünet alatti beszélgetés is remek alkalom az ilyesmire – használd ki.
- nem iparági blogok: sokszor jönnek jó példák teljesen más területekről, amiknek a gyakorlata mégis remekül átültethető a saját szakterületedre. Hogyan ír (hossz, írásmód, gyakoriság, értékesítési tölcsér stb.), hogyan teríti a posztjait (hírlevél, facebook poszt, videómarketing stb.), hogyan kezeli a kommenteket, hogyan piackutatja a követőit, és azt hogyan használja fel stb., stb.
A további konkrét tippekkel jövök hamarosan.